tisdag 27 maj 2008

Den absoluta no-no-listan

Det här är inte en bröllopsblogg. Men vi planerar bröllop och en del snappar jag upp under mitt internetrekande. Jag har snappat upp tillräckligt för att bjuda på några saker som inte kommer att komma i närheten av vårt bröllop. Det mesta är uppsnappat från Bröllopstorget.

Lolys bröllops-no-no-lista:

1. Rättfärdiga vansinniga önskemål med att det är VÅR dag VI bestämmer.
Och gå i taket om någon försiktigt påpekar att om föräldrarna betalar kalaset är det rimligt att de får kräva att en inbjudan till mormor prioriteras före "moderna påfund" (läs vidare så förstår ni).

2. Att som blivande brud tala om bröllopet som "mitt", i stället för vårt. Just den företeelsen är nog en rimlig förklaring till några av punkterna på listan.

3. Ta banklån för att ha råd med "den största dagen i livet"
. Att skuldsätta sig stort för en enda dag är vansinne. Dessutom blir det där med "den största dagen i livet" lite urvattnat när man förlorat en nära anhörig eller fött barn. Liv och död toppar personliga caketoppers av förklarliga skäl.

4. Bevara brudklänningen i en glaskupa. Var det fastighetsbranschen som födde den briljanta idén? Ett sådant arrangemang skulle vi behöva ett rum till för att få plats med. För inte sätter man väl sin inglasade klänning i kallförrådet?

5. Färgmatcha i det oändliga: inbjudningar, gardiner i festlokalen, egensydda stolsöverdrag, köpta stolsöverdrag, alla tänkbara stolsöverdrag (hur blev det egentligen viktigt med stolsöverdrag?), gästernas kläder, brudens trosor ( och då var färgtemat varken vitt eller hudfärgat så jag hoppas brudklänningen var av tjockt tyg!), hemgjorda tvålar till toaletten (de rosa fanns inte i rätt nyans i butik), sockerbitar, fan och hans moster.

6. Rim till toalettkorgen med nödpryttlar så gästerna förstår vad huvudvärkstabletterna ska användas till. Det vore i och för sig roligt att skriva ett rim om kådisar men av någon anledning brukar de inte finnas med i korgen. Är det inte ansvarslöst att släppa loss vuxna singlar med alkohol och den romantiska inramning som ett bröllop ger utan kådisar...? Visste ni förresten att man hade toalettkorgar?

7. Krystade rim
på temat ge oss pengar till: bröllopsresa / fest / husrenovering/ presenter eftersom vi inte litar på att ni ger oss något fint (eller inte har råd efter alla stolsöverdrag). Man kan tycka vad man vill om kuvertavgift men det blir inte mindre så för att önskemålet rimmas fram.

8. Toalettpapper med brudpar på

9. Små organzapåsar fyllda med kärlekste till gästerna. Detta består av vanligt te från ÖB som man blandar med små hjärtgodisar och häller i nämnda organzapåsar. En till varje gäst.

Den här listan kommer säkerligen att fyllas på framöver. Eller så slutar det med att jag blir en vansinnig bridezilla som slutar blogga och istället syr stolsöverdrag.

5 kommentarer:

sonja sa...

Toapapper med brudparet på! Shit vad kul! DET skulle jag lägga slantarna på....!

Mina sa...

Hehe..Skitbra.

Hanna sa...

Du har så rätt. Jag garvade halvt ihjäl mig när någon panikslaget efterlyste limegröna organzapåsar eftersom det bara verkade finnas olivgröna. Vad ska man som gäst ha dessa påsar till?

Mina sa...

Öka på sopberget?

Öka nödvändigheten att rensa sitt hem med Feng Shui?

Imponeras av bröllopsplanerarens känsla för stil och goda smak in i minsta detalj? (Fast det gäller ju bara ifall man hittar rätt nyans av limegrönt.)

Eller - i det fall påsen är fylld med kärlekste - använda den som exklusiv tepåse i kopp och därefter öka på sopberget?

Hanna sa...

Ja, jag har verkligen funderat på hur dt ska funka med te i de där påsarna ;o)