måndag 25 februari 2008

Loly vs liten matvägrare

Sonen tycker om det mesta han provar i matväg. Kruxet är att han på tvåårstrotsvis får för sig att han inte ens vill smaka på maten. Häromsistens hade vi en soppa och på förslaget att han skulle smaka fick jag en blick som sa att det var det mest absurda han hört i hela sitt liv. Blåvägran. Han fick sitta med sin smörgås men när han bad om en till så sa jag att han först måste smaka på soppan.

Innan någon börjar prata kränkning och auktoritär barnuppfostran så är det bäst att jag förtydligar att vi har en matregel hemma. Man måste prova allting som serveras. Det räcker med pyttelite men smaka måste man. Tycker man sedan inte om maten får man äta av det andra som serveras: potatis och grönsaker - eller i det här fallet smörgås.

Hursomhelst. Mer nejnejnej. Jag lirkade med här-kommer-lastbil och sopbil och påminde om mackan som väntade. Till slut lossnade det - med favoritmostern som passagerare på här-kommer-flygplanet - och han fick i sig tuggan.

Varpå han såklart tyckte det var jättegott och åt upp hela portionen själv på två röda.

1 kommentar:

Anonym sa...

glad att jag kan hjälpa, även i min frånvaro...
massor med kramar