fredag 17 april 2009

Blame the blog

Tar ett blogginlägg som exempel. Jämför a) och b):

a) Jag var ute i god tid med uppsatsen. Men vart den goda tiden tagit vägen vet jag icke.

b) Mycket talar för att den tid som avsatts för arbetet, med avseende på dess omfattning och övriga vid tiden för planeringen kända omständigheter, torde kunna anses tillräcklig för att till angivet datum hinna färdigställa uppsatsen. Emellertid har det vid en närmare granskning framkommit uppgifter som medför att detta ställningstagande bör omprövas.

Korta meningar som dessutom ofta inleds med "och" eller "men" kan med fördel användas som stilistikt knep i bloggen. Funkar inte lika bra i en uppsats.



1 kommentar:

Din E (som i ekvilibrist) sa...

Jag stör mig ändå när jag läser b) på att det är vissa ord som har för mycket innehåll och för mycket tyngd. Det gör att det blir för lättförståeligt.

"Tid" och "uppsatsen" är för tydliga. Ändra till "temporala resurser" (eller kanske ännu hellre "temporalkapital")respektive "föreliggande arbete" eller "den examinationsartefakt som här behandlas".

Pusspuss