torsdag 25 september 2008

Huvudvärk

Våra barnvaktslösningar inför bröllopet har fallerat en efter en. Inte för att vi hade så jättemånga att fråga; i princip alla kommer att gå på bröllopet själva.

Vår nödlösning - att ha med barnen - är inte så enkel som den kan låta. För någon måste ta hand om barnen under middagen och jag kan inte komma på någon som hellre ser efter barnen än njuter av vin och vuxenkonversation.

Sonen är inga större problem; han tycker om att sitta med de vuxna och kan leka med sina bilar i bakgrunden när han tröttnar. I hans fall handlar det om att förbereda honom på vad som väntar och att ta med lämpliga mutor.

Dottern är lite svårare. Hon behöver underhållning hela tiden, på en 11-månaders nivå, annars hittar hon på hyss. Det i kombo med att hon är i en får-jag-inte-som-jag-vill-så-exploderar-jag-på-stört-fas är inte så lyckat på en längre sittning.

Den bästa idén vi har just nu - i trött och lätt uppgivet tillstånd - är att jag och sambon struntar i festen och går hem med barnen. Någon kanske kan videofilma så vi kan se i efterhand?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst ska ni vara på nationen? På en 40-årsmiddag för några år sen barnvaktade jag i stolpen under själva middagen. När middagen sen var klar fanns det gott om släktingar och föräldrar som kunde ägna sig åt barnen, och själv fortsatte jag med serveringsjobbet. Det kanske kan vara en lösning?

Mina sa...

Så klart!

Och då behöver det inte vara någon jättevan eftersom vi utser en "räddare i nöden" på middagen ifall det blir problem.

Du ska inte jobba då? ;-)

sonja sa...

Men allvarligt, hittar ni ingen så kräv en släkting på hjälp. Skitsamma om han eller hon får äta kall mat, det är ju förbövelen ert bröllop.