fredag 13 juni 2008

Rosa reafynd

I vissa kretsar är det mer kontroversiellt att klä en flicka i rosa än en pojke.

Jag kan bli så trött på hela den här "Jag shoppar könsneutrala barnkläder - alltså är jag en genusmedveten förälder" - grejen. Medelklassen köper sig fri i orange och brunt samtidigt som man fostrar ytterligare en generation duktiga flickor och tuffa pojkar.

Jag tänker att det är uttryck för konsumtionshysteri snarare än genusmedvetenhet. Och att det är rätt sorgligt att genusfrågan reduceras till en trend istället för något varaktigt.

4 kommentarer:

sonja sa...

Det sorgliga är ju att de som vägrar klä sin tjej i rosa är så jävla lurade. Det är ju de som tycker att det tjejiga är dåligt, att det "flickiga" är fult. En tjej ska omformas till att bli pojkig, då duger hon.

Mina sa...

Håller med helt.

anna sa...

en viktig poäng där. dessutom är rosa faktiskt en fin färg! på killar med.

Akan-Kakan sa...

Haha, helt sannt! Värderingarna sitter inte i färgen. (Fast det är taskigt om man klär tjejer i kläder det inte går att leka i, medan killarna får robusta & bekväma kläder.)