onsdag 11 juni 2008

Jobbig förälder

Sonen ska byta avdelning till hösten. Nu går han på en småbarnsavdelning där han tillhör de äldsta och även om han är lite försiktig av sig så kommer det passa honom jättefint att få gå med äldre barn. Så långt är allt rimligt och bra.

Men så fick vi informationshäftet från den nya avdelningen. Till hösten kommer det bli 21 barn på 3 vuxna. Är inte det ovanligt lite personal? Okej att femåringar är rätt självgående men det finns barn som inte ens fyllt tre, däribland sonen, och de behöver ju hjälp med en hel del.

Går det att ha en vettig pedagogisk verksamhet med så få vuxna? Blir det en säker verksamhet för barnen?

Jag vet inte, jag.

3 kommentarer:

sonja sa...

Jag tro nog att tre heltidare per avdelning är rätt standard. Antalet barn brukar väl variera mellan 17 och typ 22. Lite färre om det är småbarnsavd.

Akan-Kakan sa...

Jag tror också att det är så på de flesta dagis här i stan. Föräldrakooperativ har kanske högre personaltäthet, men då måste man ju oftast städa som en galning några veckor per termin.

Mina sa...

Usch, städa som en galning är inte min grej alls. ;-)

Ni har nog rätt. Det var bara sådan skillnad mot hur det är på hans nuvarande avdelning med ca 4 barn per vuxen mot 7 per vuxen på den nya.