måndag 21 april 2008

Nytt projekt

Dottern är precis fyllda sex månader och äter regelbundet lunch och kvällsgröt. Nästa projekt är att lära henne dricka ur pipmugg eller flaska. Målet är att inte behöva amma för att hon ska få i sig vätska.

Det känns nämligen väldigt begränsande för mig att amma nu. Jag är inte alls bekväm med att göra det var som helst utan ska jag ta mig ut får utflykten planeras efter var det går att mata bebis någonstans. Eller så får man göra korta utflykter så man hinner hem.

Det är inte bara det att jag är obekväm i situationen. Dottern måste ha lugn och ro för att kunna koncentrera sig på att äta, annars går det inte. Det är lite skillnad på att mata en nykläckt som lever efter mat- och sovklocka och en halvåring som tycker allt är jättekul och inte vill missa någonting som händer runt omkring henne.

Jag känner mig låst och lite lappsjuk. Och så får jag dåligt samvete för det och känner mig som en usel mamma. Precis som om att viljan att trappa ner amningen för ett halvårsbarn ofelbart är första steget mot att dumpa barnen framför Disneychannel hela dagarna, svära åt dem och röka under köksfläkten.

Inga kommentarer: