onsdag 5 december 2007

Ära den som äras bör

Har städat linneskåpet här hemma vilket var ett välbehövligt projekt. Nu ligger underlakan till enkelsäng och dubbelsäng, med och utan resår, örngott och påslakan prydligt ihopvikta och inlagda på märkta hyllor enligt ett alldeles underbart logiskt system. Tar två steg tillbaka och beundrar mitt verk och sinne för ordning och reda. Jag känner mig som en duktig, välorganiserad människa i ungefär 20 sekunder tills jag inser att jag utan att reflektera över det sorterat våra lakan enligt mammas gamla system.

Där någonstans brister det.

Sorgen efter mamma brukar liksom inte kännas så mycket till vardags bland blöjbyten och livsprojekt men nu kommer tårarna; för att jag inte kunde berätta om plusset på stickan i våras eller att jag klarade första tentan, och för att jag har en dotter hon inte fått träffa. Men också för att jag inte kan ringa och berätta att jag nu förstår varför det var så noga med att örngott ska vikas tre gånger på bredden istället för två.

Inga kommentarer: