tisdag 17 november 2009

Självklarheter

På barnens dagis pågår ett föräldrastödsprojekt.

Idag under titeln " Att forma trygga och kompetenta barn" har vi fått lära oss att det är bra med barn som har god självkänsla och visar andra respekt.

Jag är kanske orättvis men jag tyckte det var mycket självklarheter - som att det är bra med beröm - och mycket fina ord (god självkänsla är väl ett mål snarare än ett medel) och därför ganska innehållslöst.

Fast det är klart, har man återkommande konflikter som börjar med tjat och sedan spårar ur, så är det väl bra att bli påmind om att det är effektivare och blir trevligare stämning om man uppmuntrar fram rätt beteende snarare än att tjata bort ett felaktigt.

2 kommentarer:

Akan-Kakan sa...

Väldigt mycket av informationen till småbarnsföräldrar känns riktat till förståndshandikappade. Typ "grönsaker är nyttigt" och "det är bra om man pratar med sitt barn".
Förresten säger ju bland andra Jesper Juul att det inte är bra med för mycket beröm. Att det ger dålig självkänsla att hela tiden bli värderad istället för att bara få vara.

Mina sa...

Du har så rätt.

Jag förstår vad du menar med beröm och har också tänkt på det där att barnen måste känna sig granskade hela tiden om man alltid kommenterar vad de gör.

Jag tänker att det är bättre att kalla det positiv förstärkning; i det kan man lägga in mer än ett "bra gjort" eller "det var duktigt". Att ge ett leende och tacka för hjälpen blir ju också positivt men i det ligger inte samma värdering av prestationen.