onsdag 6 oktober 2010

Åsså den däringa juridiken

Juristlinjen är inte känd för att innehålla så mycket valfrihet. Åtminstone inte de första tre åren. PM-ämnen delas ut efter slump, inte intresse. Ofta svär man, ibland tackar man sin lyckliga stjärna för att man slapp skriva 12 sidor miljörättslig analys och istället fick ägna sig åt kommunala bolag.

Den här terminen är det fritt val. Ämnet ska ha anknytning till Europarätt eller förvaltningsrätt; helst båda.

Jag har haft ämnesförslag, bytt, bytt igen, dissat innan jag har tänkt färdigt för att sedan jobba med ett ämne en vecka bara för att inse att jag kommer dö lilla tråkdöden om jag lägger mer tid på det.

Så istället tar jag upp en litet obskyrt intresse som smög sig på i samband med de kommunala bolagen nämnda ovan.

Offentlig upphandling.

Konflikten mellan att lagen är utformad efter ekonomiska aspekter medan den som upphandlar tjänsten kanske har önskemål om att en vara ska vara t ex miljömärkt, närproducerad eller producerad under godkända arbetsförhållanden.

Frågeställningen blir då vilka "mjuka" krav som kan ställas på en leverantör och som EU-domstolen godtar.

På ett ungefär.

2 kommentarer:

Pratglad sa...

Heja!!! intressant ämne, jööö!! hejakram igen!

Mina sa...

Jag vet! Konstigt att jag inte tänkt på det tidigare!

Jag kan bli upphandlingskonsult när jag blir stor. :) Bara i Uppsala tycks behovet vara skriande, åtminstone av UNT att döma...

Men överlag, där offentlig rätt möter "vanlig" lagstiftning uppstår ofta oönskade (och sjukt intressanta) effekter; typexemplet är väl kommunen som konkurrent till näringsidkare.